شناخت علمی لکنت

راهنمای والدین

کتاب لکنت در سنین پیش‌ از دبستان

مقدمه

آیا طبیعی است که کلام یک کودک پیش‌ دبستانی نا آرام و بریده‌ بریده به نظر آید؟ آیا طبیعی است که یک کودک پیش‌دبستانی صداها و کلمات را تکرار کند؟ آیا تا به‌ حال به اینکه کودک پیش‌دبستانی شما که کاملاً طبیعی است گاهی دچار لکنت می‌شود فکر کرده‌اید؟ آیا همه کودکان در دوره‌ای از رشد خود کلمات و صداها را تکرار می‌کنند؟ آیا کودک من ناروانی دارد یا لکنت می‌کند؟ آیا لکنت قابل‌ درمان است؟ آیا زمانی که یک کودک پیش‌ دبستانی صداها و کلمات را تکرار می‌کند لکنت دارد یا این کار برای سن او طبیعی محسوب می‌شود؟ آیا او تا آخر عمر لکنت خواهد داشت؟ آیا تکرار صداها و کلمات بخشی طبیعی از روند رشد گفتاری است که کودک آن را پشت سر خواهد گذاشت؟ آیا احساس درماندگی والدین در کمک به کودک امری طبیعی است؟ والدین برای کمک به فرزندشان چه‌کاری می‌توانند انجام دهند تا از این احساس درماندگی رهایی یابند؟ صرف‌نظر از اینکه والدین چه احساسی دارند، به چه چیزی معتقدند و یا چه چیزی به آن‌ها گفته شده است، درنهایت هم آن‌ها و هم فرزندشان از خواندن این کتاب سود خواهند برد.

خلاصه 

هیچ دلیل پزشکی شناخته‌ شده‌ای برای لکنت در اوایل دوران کودکی وجود ندارد. لکنت یا گفتار ناروان، نه‌ تنها یک بیماری یا معلولیت ذهنی نیست، بلکه ناشی از آن‌ها نیز نیست. هیچ درمان دارویی برای لکنت وجود ندارد. مشکلات عاطفی و روانی دلیل ایجاد آن نیستند و همچنین والدین نیز نقشی در به وجود آمدن آن ندارند.

اکثر کودکان در سنین دو تا پنج‌سالگی لکنت را شروع می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که سال‌های پیش‌دبستانی برای اطمینان از اینکه یک کودک تحت‌ فشار لکنت قرار نگیرد، سال‌های مهمی هستند. هیچ زمانی بهتر از این دوره نیست، زیرا کودکان خردسال تغییرات را به‌ راحتی می‌پذیرند. در این سن هنوز تصویر ذهنی آن‌ها از خودشان توسط گفتارشان تحت تأثیر قرار نگرفته و لکنت بخشی از وجود آن‌ها نشده است. همچنین عواملی که باعث بدتر شدن لکنت می‌شوند نسبتاً به‌راحتی تغییر پیدا می‌کنند. هرچه کودک بزرگ‌تر شود کنترل او بر گفتارش سخت‌تر می‌شود و زمان بیشتری هم برای به دست آوردن این کنترل نیاز است. لکنت خردسالی هرچه زودتر اصلاح شود تأثیرات آن بر زندگی کودک کمتر می‌شود. با بزرگ‌تر شدن کودک اثرات منفی لکنت ماندگارتر می‌شوند و احتمال دستیابی به روانی کامل گفتار کاهش می‌یابد، به‌طوری‌که تا سنین نوجوانی لکنت به یک اختلال مزمن تبدیل می‌شود. بزرگسالانی که لکنت می کنند، ضمن تلاش برای غلبه بر اثرات منفی لکنت، بطور مداوم در حال مبارزه با گفتارشان می باشند.

والدین همیشه نمی‌توانند همه‌چیز را به‌تنهایی حل‌ و فصل کنند. آن‌ها گاهی نیاز به کمک و راهنمایی دیگران دارند. این کتاب برای راهنمایی و کمک به والدین در عبور از قلمرو غالباً ترسناکِ لکنت نوشته‌شده است. یکی از اهداف این کتاب توانمندسازی والدین برای کمک به فرزندشان است.

خبر مسرت‌ بخش این است که والدین می‌توانند با به‌کارگیری درجاتی از کنترل بر وقایع و عوامل ایجادکننده لکنت، کنترل گفتاری کودک را برای او تسهیل نمایند. تا اینجا غالباً از کلمه “کنترل” استفاده کرده‌ام. شاید برای دیگران عجیب باشد که چگونه می‌توان به کودک در کنترل گفتارش کمک کرد. چندین روش مهم وجود دارند که والدین می‌توانند از طریق آن‌ها به فرزند خود کمک کنند. خواندن این کتاب نقطه شروع آن‌ها است. والدین با خواندن این کتاب، لکنت پیش‌ دبستانی، جنبه‌های عاطفی لکنت، انواع مختلف لکنت، نحوه تأثیر محیط و وقایع بر گفتار کودک، کارهایی که والدین می‌توانند انجام دهند و موارد دیگر را بهتر درک خواهند کرد.

هنگام خواندن این کتاب به خاطر داشته باشید که همه ما گاهی ناروانی را تجربه می‌کنیم، البته بعضی از ما بیشتر و بعضی کمتر. این مهم است که والدین با ناروانی‌های گفتاری کودکشان معقولانه برخورد کنند و مطمئن باشند که انتظارات آن‌ها از گفتار فرزندشان واقع‌بینانه است.

 

فصل‌های کتاب

اسکرول